söndag, juni 10, 2007

Konjaksgravat kött

Konjaksgravad ryggbiff alt oxfile

10 portioner på en buffe

1 kg kött
3/4 dl socker
3/4 dl salt
1msk grovmalen svartpeppar
1/2 dl Konjak
1 msk matolja


1. putsa filen väl
2 blanda lagen väl8 se till att socker/salt löser sig)
3.bred halva lagen på ena sidan och lägg i en plastpåse lägg på resten av lagen
4.stäng påsen väl och lägg på ett fat i kylskåpet
5. vänd på påsen då och då under 2 dygn
6. skrapa ytna ren från salt och peppar och skär i tunna skivor


Såsen till köttet

2 ägg
2 msk rödvins vinäger
5 dl majs alt rapsolja
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 vitlöksklyfta
2 1/2 msk dijonsenap
2 1/2 msk hackad gräslök

1. koka äggen i exakt 3 min ( låt vattnet koka upp sedan släpp i äggen)
2.knacka lätt upp ägget och skrapa ur äggen i en matberedare
3. Kör sönder äggen och droppa växelvis i olja/vinäger undervispningen i en fin försiktig stråle
Ska se ut om majonäs- tålamod man måste hälla lungt och sakta
4.Smaksätt med resten
5. låt mogna i en tätsluten burk

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh.. grattis i efterskott!! :D vi är visst "galna" tvillingar bägge två ;)

mmm.. det där lät ju väldans gott måste jag säga :P

Anonym sa...

Grattis i efterskott vännen!!
När exakt fyllde du?
Låter som du hade en lyckad afton med dina nära å kära! =D
BIlden med snigeln mellan benen var ju hur kul som helst!! ;D
Jag stod här i kassan på jobbet å började asgarva..kunderna undrade säkert va jag plötsligt började skratta åt! *haha* ;)
Kram kraaaaam

Petraso sa...

jag fyllde den 4 juni öch är söndags tvilling eller vetvilling.

Sniglarna kom helt oinbjudna och ville festa med oss vet inte om det var mollan som bjöd in dom på en öl.....

Karma sa...

HAHA!! jovisst var det jag som bjöd in dom, knotten oxå!! hihi som jag såg ut i söndags ( o fortfarande ) helt "knottrig". usch. Detta recept ska jag absolut göra....det var ju bara SÅÅÅÅ gott o kul med lite annorlunda saker. Kram